Od kół do Forda T do... SpaceX


  • 2020-10-13 14:51
 

Od kilku lat obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost zainteresowania produktami tej marki wśród polskich motocyklistów. Nie ma się czemu dziwić, bowiem szczególnie elementy układów hamulcowych reprezentują najwyższy światowy poziom, a przez wielu (użytkowników końcowych oraz przez mechaników) uważane są za najlepsze rozwiązanie na rynku zamienników. Ale historia TRW jest więcej niż ciekawa. Zapraszamy zatem na krótką opowieść, która zainteresuje zapewne większość z was.

TRW Inc. – nazwa skrócona firmy Thompson Ramo Wooldridge Inc., to amerykańskie przedsiębiorstwo produkcyjne założone w Cleveland w roku 1901 przez Davida Kurtza oraz kilku innych mieszkańców tego miasta w Ohio. Co ciekawe, głównym przedmiotem działalności spółki była produkcja elementów dla lotnictwa, a w mniejszym stopniu dla motoryzacji.

Rozwój departamentu automotive mocno przyśpieszył w roku 1908, gdy TRW zaczęło dostarczać drewniane koła do legendarnego Forda T. Już w roku 1915 firma była również największym producentem zaworów silnikowych w USA. Po II wojnie światowej firma koncentrowała się na wprowadzaniu innowacji technicznych, a do największych możemy zaliczyć systemy wspomagania kierownicy dla Chryslera.

TRW rozwijała jednocześnie swój departament lotnictwa, dostarczając zawory do silników lotniczych, a po wyparciu silników tłokowych przez odrzutowe, produkowała większość montowanych w USA łopatek do turbin silników odrzutowych.

Ale to jeszcze nic.

TRW zaangażowała się poważnie w przemyśle kosmicznym. To z desek kreślarskich zależnej od TRW spółki STL (Space Technology Laboratories) zeszły projekty statków kosmicznych Pionier 10 i 11, przeznaczone do eksploracji kosmosu, głównie Jowisza i Saturna. Budowę tych jednostek zrealizowały zakłady TRW w Cleveland. Co więcej, na zlecenie NASA TRW budowało wiele obserwatoriów kosmicznych, w tym obserwatorium rentgenowskie Chadra. Zespoły projektowe TRW są zaangażowane do dziś w budowę teleskopu Jamesa Webba oraz wielu innych inicjatyw finansowanych przez rząd USA. Lata 60. i 70. XX wieku, to era produkowanych wręcz masowo przez TRW satelitów do użytku wojskowego oraz do obsługi lotów promów kosmicznych.

TRW Inc. Poprzez liczne spółki zależne angażowało się również w biznesy komputerowe (produkcja komputerów tranzystorowych oraz elementów nowopowstającego systemu GPS), a nawet w show biznes poprzez stworzenie wytwórni Bel Canto Stereophonic Recordings.

W roku 1986, u szczytu swojego rozwoju, TRW zatrudniało ponad 122 tys. pracowników i zajmowało 57 miejsce na liście 500 największych firm miesięcznika Fortune.

W roku 2002 firmę zakupiła inna ogromna amerykańska korporacja Northrop Grumman, zajmująca się produkcją broni oraz innych technologii wojskowych. Po kilku latach wydzielono z TRW jej departament motoryzacyjny i już jako TRW Automotive został on kupiony przez niemiecką firmę ZF Friedrichshafen, znamienitego producenta podzespołów motoryzacyjnych na pierwszy montaż.

Wielu pracowników pierwotnego TRW Inc. Pracuje obecnie dla Northrop Grumman przy budowie wielu nowoczesnych systemów wsparcia kosmicznego pola walki oraz przy produkcji elementów dla lotnictwa wojskowego. Niektórzy pracownicy zasilili przedsiębiorstwo Elona Muska SpaceX, wchodząc w skład kluczowych zespołów projektowych tego giganta.

Na zdjęciu sonda Pionier 11 produkcji TRW Inc.

W naszej ofercie znaleźć można elementy układów hamulcowych i sprzęgieł do motocykli europejskich i japońskich.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.