Problemy z łańcuchami


  • 2021-05-17 09:15
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

W motocyklach MX i cross często widuje się łańcuch o charakterystycznie startych ogniwach od strony zewnętrznej i wewnętrznej, czasem do tego stopnia, że płytki ogniw zamiast mieć kształt ósemki przypominają dwa kwadraty. Błędnie uznaje się, że w tego rodzaju „zjawisko” to norma w pojazdach użytkowanych w ciężkich warunkach. Jednak to nie jest prawdziwa przyczyna tego stanu rzeczy.

Co gorsza, starte ogniwa znacząco osłabiają łańcuch, co niechybnie prowadzi do pęknięć, a z tym nie ma żartów, gdyż może to doprowadzić do zerwania łańcucha, licznych zniszczeń motocykla (głównie karteru w okolicy zębatki zdawczej) i w konsekwencji do groźnego wypadku. Producenci łańcuchów zalecają w przypadku wykrycia znaczących przetarć natychmiastową wymianę łańcucha. Ale należny sobie zadać pytanie: dlaczego łańcuch jest w tych miejscach aż tak… wyślizgany?

Dzieje się tak, ponieważ łańcuchy w motocyklach klasy enduro/cross wymagają trochę większego luzu, który jest potrzebny z racji na większy skok tylnego zawieszenia. Stąd możemy zauważyć, że łańcuch często „leży” pod własnym ciężarem na wahaczu oraz wisi pod nim. Aby łańcuch nie spadał i by nie dochodziło do uszkodzeń wahacza motocykle są wyposażone w ślizg łańcucha, montowany na wahaczu i prowadnicę zainstalowaną przy zębatce tylnej. Mają one za zadanie prowadzić łańcuch po specjalnym „garbie”, po którym  przetacza się łańcuch na rolkach ogniw jak łożyska po bieżni. Problemem jest zużywający (ścierający) się wspomniany garb. Zbyt niski garb skutkuje tym, że ogniwa nie przetaczają się gładko na własnych rolkach, a szorują płytkami po zewnętrznej części ślizgu.

Z racji na swój charakter zarówno ślizg jak prowadnica są wykonane z odpornego na zużycie tworzywa sztucznego. Podczas wymiany kompletu napędowego zalecamy bezwzględnie kontrolę ślizgu i prowadnicy łańcucha, a w przypadku dużego stopnia zużycia bezwzględnie te elementy wymienić na nowe.

W naszej ofercie znajdują się ślizgi i prowadnice firmy POLISPORT. Są one dostępne osobno lub w kompletach. Wszystkie te elementy zostały przyporządkowane do motocykli i występują w wielu wariantach kolorystycznych.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Aby zobaczyć wszystkie ślizgi - kliknij tutaj.

Aby zobaczyć wszystkie prowadnice - kliknij tutaj.