Łożyskowanie wahacza w BMW


  • 2024-04-24 14:06
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

Firma BMW znana jest wszystkim z innowacyjnego podejścia do projektowania konstrukcji swoich motocykli. Znane są bardzo ciekawe rozwiązania, które się przyjęły i przeszły do historii motoryzacji, a użytkownicy chwalą je za ich niezawodność. Bywa czasem i tak, że pewne rozwiązania w BMW są dla użytkowników motocykli przyczyną wielu problemów.

W modelach gdzie tylny wahacz jest zintegrowany z wałem kardana, jego łożyskowanie nie jest jego mocną stroną. Zastosowane tam łożyska stożkowe przenoszą bardzo duże siły promieniowe, a do tego wahliwy ruch w małym zakresie kątowym powoduje dosyć szybkie zużywanie się tylko niewielkich obszarów powierzchni styku bieżni łożysk i wałeczków. Właściwy montaż też jest kluczowy gdyż łożyska stożkowe trzeba odpowiednio dokręcić i skontrować, by nie miały luzów, ale jednocześnie niezbyt mocno, aby mogły poprawnie i lekko pracować.

Życie pokazuje, że właśnie tu popełniane są często błędy montażowe. Wszystko to powoduje szybkie zużywanie się łożysk i konieczność ich wymiany. Praca wykwalifikowanego mechanika i specjalistyczne narzędzia to jedno; drugie, to zakup oryginalnych łożysk BMW. Problem robi się duży zwłaszcza w długich trasach gdzie dostępność części jest słaba, a i o porządny serwis nie jest łatwo.

Dlatego wielu użytkowników tych motocykli montuje zestaw wzmocnionych łożysk ślizgowych wraz z demontowanymi kalamitkami do uzupełniania smaru. Jest to bezpośredni zamiennik pary łożysk stożkowych przegubu wahacza TRA11091 (numer części BMW 33172311091). Zastosowanie łożysk ślizgowych nie jest tu przypadkowe - pozwalają na przenoszenie bardzo dużych obciążeń. Jednak wymagają okresowego smarowania dlatego zastosowano kalamitki.

Zestaw wykonany jest ze stali chromowo-molibdenowej (stop AISI SAE 4140) i przyporządkowany do konkretnych modeli motocykli BMW (patrz zakładka "Pasuje do" w kartotece towaru).

W zestawie znajdują się kalamitki do smarowania, śruby zaślepiające otwór wejściowy oraz porcja specjalnego smaru do montażu łożysk.

Kraj pochodzenia: Wielka Brytania.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Numer katalogowy produktu: 773.14.84, cena: 870,94

Aby dowiedzieć się więcej o łożyskach wahacza do BMW - kliknij tutaj.