Historia: Sven Wingquist


  • 2022-01-26 15:24
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

Aż strach pomyśleć, jak potoczyłyby się losy motoryzacji gdyby nie pewien inżynier z manufaktury włókienniczej Gamlestadens Textile Industry z Göteborga o nazwisku Wingquist. Jego mozolna praca, liczne próby i setki godzin pracy w warsztacie doprowadziły do opatentowania jednego z najważniejszych elementów konstrukcji silników, układów przeniesienia napędu i elementów jezdnych. Od jego śmierci mija już niemal 70 lat.

Sven Wingquist urodził się w grudniu 1876 roku jako syn S. D. Wingqvista i Anny Lundberg. Od młodzieńczych lat przejawiał ogromne zainteresowanie techniką i budową maszyn. Dlatego, po ukończeniu technikum zatrudnił się w przedsiębiorstwie włókienniczym, gdzie przydzielono mu zadanie konserwacji i utrzymania maszyn. Sven latami zmagał się z problemem licznych awarii urządzeń, które z racji na ogromne tempo produkcji nie wytrzymywały długotrwałej pracy.

Mniej więcej od 1902 roku, w swym przydomowym warsztacie testował wytwarzane przez siebie elementy, które miały rozwiązać "wszystkie problemy". I tak, w roku 1907 opatentował łożysko kulkowe, które okazało się absolutnym hitem i w konsekwencji zmieniło losy dalszego rozwoju techniki w wielu branżach, w tym w motoryzacji.

Na samym początku 1907 wraz ze swoim szefem z manufaktury włókienniczej założyli Svenska Kullagerfabriken (SKF). Firma produkowała łożyska, ale też patentowała kolejne rozwiązania takie jak łożyska wahliwe, dwurzędowe czy baryłkowe. Sven rozwijał firmę bardzo dynamicznie gdyż popyt na jego produkty rósł w tempie lawinowym. Już po kilku latach SKF posiadał przedstawicielstwa w Niemczech, Francji, USA, Portugalii, Norwegii, Japonii, Argentynie i w… Polsce (1911).

Już w 1913 roku firma produkowała 1,3 miliona łożysk i zatrudniała 3 200 pracowników. W roku 1919 zatrudnienie osiągnęło 14 000 pracowników. Generalnie do 1939 roku SKF było obecne na wszystkich kontynentach, a zatrudnienie wzrosło do 40 000 pracowników. W roku 1970 SKF miała 68 fabryk. Potem było już tylko więcej. Liczne przejęcia firm konkurencyjnych, fuzje i zakupy na całym świecie uformowały dzisiejszą strukturę SKF, produkującą nie tylko łożyska, ale też szereg niezwykle istotnych elementów wyposażenia maszyn i urządzeń.

SKF, a raczej grupa przedsiębiorstw SKF, jest uważana za jedną z najbardziej innowacyjnych korporacji, angażującą się w rozwój nowoczesnych metod produkcji sektora rozwoju przemysłu i zielonych technologii. SKF posiada liczne ośrodki badawcze w Europie i Ameryce. Posiada ponadto własne centra szkoleniowe, wspiera rozwój całych gałęzi przemysłu, finansując studenckie projekty badawcze w dziedzinie technologii i materiałoznawstwa.

Nasza firma oferuje wysokiej klasy łożyska do motocykli.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Aby zapoznać się z pełną ofertą łożysk SKF - kliknij tutaj.