Historia: K&N Engineering


  • 2020-08-30 15:09
 

Historia firmy K&N, to prawdziwa realizacja tzw. amerykańskiego snu. Twórcy jednych z najbardziej popularnych filtrów stosowanych w motoryzacji nigdy nie przypuszczali, że ich mały warsztat motocyklowy z Loma Linda w Kalifornii przeobrazi się z czasem w prawdziwe imperium znane i poważane na całym świecie.

Wszystko zaczęło się w roku 1952 kiedy to Ken Jonson spotkał u dealera Harley Davidson niejakiego Normana McDonalda. Obaj lubili ścigać się na motocyklach off-roadowych. Obaj marzyli o własnym biznesie motocyklowym, który dałby im zarówno pieniądze na codzienne wydatki, jak i sposobność realizacji własnych pasji związanych ze sportem motocyklowym.

Po 5 latach udało się zrealizować marzenia. Jak pisaliśmy wyżej, sklep z warsztatem motocyklowym powstał w małym, uniwersyteckim miasteczku Loma Linda w hrabstwie San Bernardino niedaleko Los Angeles. Klientela dopisywała, bowiem w latach 50-tych motocykl był czymś, o czym marzyli wszyscy nastolatkowie. A tych w Loma Linda nie brakowało. Krok po kroku biznes stawał się co raz bardziej dochodowy, a firma K&N Yamaha Motorcycle Shop ugruntowywała swoją pozycję w mieście i daleko poza nim.

Tu warto wspomnieć o nazwie przedsiębiorstwa. K&N pochodzi od pierwszych liter imion właścicieli, czyli Ken (K) i Norman (N). Ot, cała historia.

Kilka lat później, panowie otworzyli mały oddział w mieście Riverside, gdzie z racji na większą powierzchnię, mogli rozpocząć rzemieślniczą produkcję kierownic motocyklowych oraz… filtrów powietrza do samochodów startujących w wyścigach na pobliskiej pustyni. To właśnie wtedy zrodził się pomysł, aby papier filtrujący zastąpić kilkoma warstwami bawełny ściśniętych siatką z drutu nierdzewnego. Rok 1969 uważa się za oficjalną premierę filtra K&N. Wcześniej filtry powietrza K&N pomagały wygrywać zawodnikom w wielu wyścigach. Prawdziwą sławę filtrom przyniosło zwycięstwo Bruce’a Ogilvie  w wyścigu BAJA 1000 na motocyklu H-D 250 ccm.

Produkcja, choć nadal w formie dość prymitywnej, ruszyła pełną parą. Ledwie 3 lata później, wszyscy zawodnicy serii Indycar używali już filtrów K&N w swoich samochodach.

Prawdziwa zmiana nastąpiła w roku 1977. Produkcja została została w dużym stopniu zautomatyzowana i przeniesiona do nowego budynku. O filtrach K&N słyszał już wówczas cały motoryzacyjny świat. Dodatkowo, do wspólników dołączył niejaki Jerry Maul, który wprowadził do technologii produkcji wiele ciekawych zmian. To on był twórcą charakterystycznej giętkiej ramki za specjalnego silikonu, która zastąpiła mało trwałe uszczelki, stosowane przy filtrach z twardą ramką nośną. Był również pomysłodawcą koloryzowania oleju do nasączania filtrów, co znacząco ułatwiło proces ich konserwacji.

W roku 1988 K&N wypuszcza na rynek filtry oleju z charakterystyczną śrubą do łatwiejszego ich odkręcania. Dlaczego wcześniej nikt na to nie wpadł? Trudno powiedzieć.

Rozwój firmy stawał się coraz bardziej dynamiczny. W efekcie K&N posiada swoje fabryki w USA, Wielkiej Brytanii, Niderlandach i Chinach.

Od 2016 właścicielem większościowego pakietu udziałów K&N Engineering jest Goldman Sachs.

W naszej ofercie znajdują się filtry powierza (ponad 400 modeli) i oleju (ponad 70 modeli) do motocykli. Wszystkie zostały przyporządkowane do konkretnych pojazdów.

Na ilustracji – pierwsze logo przedsiębiorstwa K&N z siedzibą w Loma Linda.