Czasy napraw w Mike Technik


  • 2023-01-17 06:54
 

Z roku na rok aplikacja wspierająca serwis motocykli Mike Technik zyskuje coraz większą popularność. Użytkownicy cenią sobie łatwość jej obsługi oraz zasób przydatnych danych. Wielu mechaników zaczęło również wyceniać serwis pojazdów na podstawie danych dotyczących czasów napraw, które dostarczają producenci motocykli. Warto jest jednak kilka rzeczy wyjaśnić.

Przypomnijmy, że każdy producent pojazdu, który jest homologowany na terenie Unii Europejskiej jest zobowiązany dołączyć do dokumentacji homologacyjnej arkusz czasu naprawy/wymiany poszczególnych elementów składowych pojazdu. Dane te są podstawą do wyceny napraw pogwarancyjnych lub powypadkowych każdego pojazdu.

Format danych jest zawsze taki sam i polega na podaniu czasu wymiany/naprawy w godzinach i jej częściach. Arkusz jest podzielony na kilkanaście sekcji, grupujących blokowo naprawy według zakresu tematycznego.

Przykład dla motocykla Suzuki DL 1000 2015.

SEKCJA A3: Rozrząd

Producent przewiduje:

PODSEKCJA A3.025 Wymiana łańcuchów rozrządu (komplet): 3 godziny (demontaż i montaż).

Należy przy tym wskazać, że wskazanie czasu naprawy obejmuje jedynie demontaż i montaż konkretnego detalu w warunkach pełnego przygotowania się do naprawy (warunki pracy, konieczne narzędzia) i bez wyjątkowych okoliczności wydłużających pracę (uszkodzone śruby itp.). Stąd czasami mechanikom wydaje się, że podane czasy są „zbyt optymistyczne” i wymiany/naprawy nigdy nie uda się zrobić w opisanym czasie.

W niektórych przypadkach czasy napraw są wyrażone w ułamkach dziesiętnych. Na przykład gdy producent wskazuje, że naprawa/wymiana powinna zająć 2,2 godziny oznacza to, że zajmie 2 godziny i 0,2 kolejnej godziny czyli 12 minut. Razem naprawa zajmie 2 godziny i 12 min. Ten sposób prezentacji czasów napraw umożliwia bowiem proste sumowanie kilku usług i późniejsze mnożenie czasu całej naprawy przez cenę roboczogodziny stosowanej w konkretnym warsztacie. Przyjmując na przykład, że warsztat stosuje cenę za roboczogodzinę w wysokości 120 zł naprawa powinna kosztować 264 zł. (120 zł x 2,2h).

UWAGA:
Przy dużym zakresie serwisu pewne czynności, jak zdejmowanie elementów nadwozia, układu wydechowego, czy pokryw silnika w czasach dla pojedynczych czynności będą się pokrywać. Jeśli wymieniamy łańcuchy rozrządu w DL 1000 i mamy podane 5h, ale wymieniamy przy okazji prowadnice łańcuszków, to robimy to niejako przy okazji, a nie rozkręcając silnik od nowa. Przy dużych serwisach zazwyczaj robi się wymiany części eksploatacyjnych takich świece, filtry, olej, które także wykonujemy łatwiej na już rozkręconym motocyklu. Należy wziąć to pod uwagę w kalkulacji czasów podanych w wykazie pomniejszając sumaryczny czas całego serwisu.

Przypomnijmy, że Mike Technik to aplikacja płatna i dostępna wyłącznie dla zarejestrowanych w naszym systemie firm motocyklowych. Każda nowy użytkownik może wypróbować jej działanie przez 1 miesiąc nie ponosząc żadnych kosztów.

Aby dowiedzieć się jak subskrybować Mike Technik - kliknij tutaj.