Nowy łańcuch RK MXZ5


  • 2022-12-07 06:08
 

Jak to się dzieje, że jeden z najlepszych łańcuchów napędowych do motocrossu jakim był nieuszczelniony MXZ4 firmy RK przestaje być produkowany, a jego miejsce zajmuje MXZ5, który według producentów jest jeszcze lepszy? Czy to w ogóle jest możliwe? Czy może to jedynie chwyt marketingowy, który ma jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż? W przypadku japońskich łańcuchów RK, sprawa wydaje się być nieco bardziej złożona, co opisujemy w dalszej części tekstu.

W odróżnieniu od innych producentów RK co roku inwestuje niewiarygodne wręcz ilości środków w rozwój technologii wytwarzania zarówno samych ogniw łańcuchowych jak i technologii uszczelnień. Niektóre zmiany w produkcji są planowane wiele lat przed tym jak nowy łańcuch będzie można założyć do motocykla. Proces wdrożeniowy jest niezwykle kosztowny i obwarowany licznymi obostrzeniami narzuconymi przez samego producenta. Dzięki temu produkt finalny osiąga założone parametry, a klienci zazwyczaj dostrzegają znaczącą poprawę zarówno parametrów pracy jak i trwałości całego układu napędowego.

Na szczególną uwagę zasługuje sposób testowania nowowprowadzanych rozwiązań. O ile prace projektowe nie trwają nigdy dłużej niż 1 rok, o tyle testowanie produktów potrafi trwać nawet 3 lata. Co więcej, test przeprowadzany jest zawsze w warunkach najbardziej zbliżonych do tych, w których łańcuch będzie eksploatowany. Ale jak przeprowadzić test łańcucha motocrossowego skoro w każdym przypadku (w zależności od stylu jazdy kierowcy i warunków na torze) możemy spodziewać się nieporównywalnych do siebie wyników? RK znalazło na to dość prosty i przy tym genialny sposób. Otóż zawodnikom montuje się łańcuchy łączone z dwóch różnych. W omawianym przypadku był to łańcuch 520MXZ4 i 520MXZ5. Po intensywnych treningach zespolony łańcuch jest demontowany i zakładany nowy, ponownie połączony z dwóch. Użyty łańcuch trafia na warsztat i jest dokładnie mierzony. Operacja powtarza się w trakcie kilkudziesięciu treningów. Treningów, bowiem na zawodach kierowcy używają naturalnie tylko łańcuchów o najwyższej, przetestowanej jakości, czyli do tej pory MXZ4.

Po kilkunastu miesiącach prób, wykonanych u różnych kierowców, w różnych motocyklach, ale i na różnych torach i w odmiennych warunkach pogodowych, inżynierowie RK uzyskują odpowiedź na wszystkie nurtujące ich pytania.
Tak też było z RK 520MXZ5. Aż dwa lata zajęło zbieranie danych, aby dojść do wniosku, że tajemnica sukcesu tkwi w grubości wewnętrznej płytki łańcucha. Zwiększenie jej grubości zaledwie o 0,2 mm (w stosunku do MXZ4) daje aż tak dużo, że warto „przestawić” produkcję na zupełnie nowy łańcuch. W efekcie wspomnianej modyfikacji wytrzymałość na rozciąganie wzrosło do 37,8 kN (z 35,6 kN w przypadku „starego MXZ4”).

Tak jak w przypadku swojego poprzednika RK 520MXZ5 jest dostarczany w wersji GG (Gold & Gold) oraz w kilku wersjach kolorystycznych. Jest on przeznaczony do stosowania w motocyklach o pojemności 125-500 cm3.

Podobnie jak w latach poprzednich wyścigowe fabryczne teamy motocrossowe dalej będą stosować łańcuchy RK. Z tą różnicą, że od sezonu 2023 wyłącznie MXZ5. Do najbardziej znanych teamów możemy zaliczyć: Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team, F&H Kawasaki Racing Team, Standing Construct Husqvarna Factory Racing oraz Beta-SDM Corse MX Team.

Powoli wszystkie długości i kolory łańcucha 520 MXZ5 docierają na nasz główny magazyn i wkrótce ich pełna oferta powinna być dostępna „od ręki”.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Aby zobaczyć pełną ofertę łańcuchów RK 520MXZ5 - kliknij tutaj.