Łożyskowanie wahacza w BMW


  • 2025-09-03 15:00
  • WP
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

Motocykle BMW znane są wszystkim z innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych. Niektóre ciekawe  rozwiązania się przyjęły i przeszły do historii motoryzacji, a użytkownicy chwalą ich niezawodność. Jednak pewne rozwiązania w BMW są dla użytkowników motocykli przyczyną wielu problemów.

W modelach gdzie tylny wahacz jest zintegrowany z wałem kardana, jego łożyskowanie nie jest jego mocną stroną. Zastosowane tam łożyska stożkowe przenoszą bardzo duże siły promieniowe, a do tego wahliwy ruch w małym zakresie kątowym powoduje dosyć szybkie zużywanie się tylko niewielkich obszarów powierzchni styku bieżni łożysk i wałeczków. Właściwy montaż też jest kluczowy gdyż łożyska stożkowe trzeba odpowiednio dokręcić i skontrować, by nie miały luzów, ale jednocześnie niezbyt mocno, aby ich nie zgnieść, by mogły poprawnie pracować.

Życie pokazuje, że właśnie tu popełniane są często błędy montażowe. Wszystko to powoduje szybkie zużywanie się łożysk i konieczność ich wymiany. Praca wykwalifikowanego mechanika i specjalistyczne narzędzia to jedno; drugie, to zakup oryginalnych łożysk BMW. Problem robi się duży zwłaszcza w długich trasach gdzie dostępność części jest słaba, a i o porządny serwis nie jest łatwo.

Dlatego wielu użytkowników tych motocykli montuje zestaw wzmocnionych łożysk ślizgowych wraz z demontowanymi kalamitkami do uzupełniania smaru. Jest to bezpośredni zamiennik pary łożysk stożkowych przegubu wahacza TRA11091 (numer części BMW 33172311091). Zastosowanie łożysk ślizgowych nie jest tu przypadkowe - pozwalają na przenoszenie bardzo dużych obciążeń. Jednak wymagają okresowego smarowania dlatego zastosowano kalamitki.

Zestaw wykonany jest ze stali chromowo-molibdenowej (stop AISI SAE 4140) i przyporządkowany do konkretnych modeli motocykli BMW (patrz zakładka "Pasuje do" w kartotece towaru).

W zestawie znajdują się kalamitki do smarowania, śruby zaślepiające otwór wejściowy oraz porcja specjalnego smaru do montażu łożysk.

Kraj pochodzenia: Wielka Brytania.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Numer katalogowy produktu: 773.14.84.

Aby dowiedzieć się więcej o łożyskach wahacza do BMW - kliknij tutaj.