Bioetanol w paliwie a zimowanie motocykli


  • 2024-10-16 15:45
  • WP
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

Już prawie 2 lata na stacjach paliw w Polsce możemy zatankować benzynę 95-oktanową jedynie o nowym składzie tj. z wyższą zawartości bioetanolu. Oznaczona jest ona symbolem E10. Powodem tej zmiany są regulacje środowiskowe, zmierzające do stosowania w paliwach komponentów z odnawialnych źródeł. 

E10 oznacza, że w paliwie znajduje się nie więcej niż 10% biokomponentów. W praktyce są to wartości bliższe 7,5 – 8,5%, więc różnica do starej benzyny 95-E5 o zawartości ok 4,7% nie jest tak duża. Czy jest się więc czego bać? I tak i nie, ale dobrze wiedzieć z czym tak naprawdę mamy do czynienia.

Etanol jest mocno higroskopijny, więc łatwiej wchłania wodę. Może to prowadzić do szybszej korozji układu paliwowego; począwszy od zbiornika paliwa, przez metalowe elementy doprowadzające, a na pompach paliwa i gaźnikach kończąc. Dodatkowo guma oraz inne elementy z tworzywa mogą dużo szybciej ulegać degradacji. Paliwo E10 jest także bardziej "suche", co z kolei może mieć wpływ na szybsze zużycie metalowych elementów ruchomych pompy paliwowej. 
O ile nowsze modele motocykli (głównie te wyposażone w instalacje wtryskowe) dość dobrze radzą sobie z nowym paliwem, o tyle problemy mogą wystąpić w starszych konstrukcjach, gdzie producenci nie przewidzieli takiego składu chemicznego paliwa. W silnikach gaźnikowych spodziewane jest także większe zużycie paliwa oraz nieznaczenie mniejsza moc. Różnice są jednak minimalne, co potwierdzają testy na hamowni (są one w granicach błędu pomiarowego).

W niektórych krajach europejskich paliwa z 10% zawartością bioetanolu są dostępne od ponad 10 lat. Nie odnotowano tam zbyt wielkich problemów, choć wielu użytkowników starszych modeli motocykli miewa poważne problemy z rozruchem silnika. Skąd się one biorą? Niedogodności takie doświadczają w większości użytkownicy, którzy jeżdżą na swoich jednośladach dość sporadycznie. Bioetanol oprócz wspomnianej wcześniej higroskopijności dość szybko separuje się od paliwa. Proces separacji zaczyna się natychmiast po zatankowaniu, co nie jest problemem dla osób „przepalających” cały zbiornik paliwa w ciągu tygodnia czy dwóch. Jednak zatankowanie paliwa przed postojem zimowym z pewnością zaowocuje mniejszymi lub większymi problemami z rozruchem na wiosnę.

Jak sobie z tym radzić?
Powszechnie uważa się, że w takich przypadkach należy tankować dostępne wciąż na stacjach paliwo 98-oktanowe E5 z zawartością etanolu do 5%. Problem w tym, że wiele motocykli gaźnikowych nie radzi sobie z nim dobrze, co prowadzi do dyskomfortu w ich użytkowaniu. Innym, chyba najrozsądniejszym rozwiązaniem są dodatki do paliw dedykowane dla takich sytuacji.

Dla długich postojów ma zastosowanie stabilizator paliw Liqui Moly Benzin Stabilisator, który zabezpieczy nam zbiornik przed kondensacją pary i separacją etanolu od benzyny. Butelka 250 ml wystarcza na 50 litrów paliwa i nadaje się do wszelkich silników spalinowych 2T i 4T.
Numer katalogowy produktu: 558 84 39.

Przy codziennym użytkowaniu pojazdów na benzynie E10 w celu kompensacji utraty mocy ma zastosowanie dodatek do paliwa Liqui Moly E10 poprawiający spalanie mieszanki w silnikach 2T i 4T.
Numer katalogowy produktu: 557.70.32.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.
Aby dowiedzieć się więcej o dodatkach Liqui Moly do paliwa - kliknij tutaj.