Sprężyny progresywne YSS


  • 2024-01-18 14:30
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

Mija właśnie 6 lat od wprowadzenia do oferty pierwszych progresywnych sprężyn przedniego zawieszenia firmy YSS. Bez wątpienia była to dobra decyzja, a sprężyny tego producenta zebrały w tym czasie wiele pozytywnych opinii, odmieniając życie wielu kierowców. Dlaczego? O tym w dalszej części tekstu.

Sprężyny progresywne są bardzo ciekawą ofertą dla wszystkich użytkowników motocykli używanych w ruchu na drogach publicznych. Mimo to, nie brak w tym temacie sporów pomiędzy zwolennikami tego rozwiązania, a orędownikami sprężyn linearnych, w które w niemalże 99% przypadków wyposaża się fabrycznie motocykle. Stąd postanowiliśmy nieco bardziej przybliżyć Państwu ten temat, wskazując na wady i zalety stosowania sprężyn progresywnych.

Aby sprężyna miała charakterystykę progresywną musi być nawijana z różnym skokiem, co da się zauważyć na pierwszy rzut oka, ale także może mieć różną średnicę nawoju oraz różną średnicę samego drutu w danym miejscu. Czasem mogą występować różnice w hartowaniu pewnych stref sprężyn, ale tego już „na oko” nie da się dostrzec.

Podstawową zasadą działania sprężyny progresywnej jest to, że siła potrzebna do ugięcia sprężyny mocno rośnie wraz z jej kompresowaniem. Innymi słowy, im większy nacisk na sprężynę, tym większa jest siła jej oporu. Ma to kolosalne znaczenie dla pracy przedniego zawieszenia, gdyż dzięki takiej charakterystyce, przejeżdżanie przez niewielkie nierówności jest „wybierane” bardzo delikatnie, a w przypadku dużych nierówności sprężyna progresywna przeciwdziałać będzie tzw. dobijaniu przedniego zawieszenia, co jest niezwykle niebezpieczne dla kierowcy i pasażera. Dodatkowo, sprężyny progresywne są szczególnie polecane wszystkim tym, którzy używają motocykla w celach podróżniczych. Komfort jazdy z pasażerem i przy załadowanych kufrach jest nieporównywalny do jazdy z zastosowanymi sprężynami o liniowej charakterystyce.

Przeciwnicy sprężyn progresywnych mówią, że czasem przy niewielkim ugięciu są one zbyt miękkie i łatwo się je kompresuje np. podczas hamowania, a przy dobiciu zawieszenia sprężyna robi się zbyt twarda.

Jedno jest pewne. Sprężyny progresywne są doskonałym zamiennikiem wysłużonych sprężyn oryginalnych i potrafią całkowicie odmienić charakter pracy zawieszenia. Ich duża popularność świadczyć też może o tym, że pomimo swoich (wymienionych wyżej) wad, są doceniane przez ogromne rzesze kierowców. Pamiętajmy też, że sprężyny zamontowane w fabryce, po kilkunastu latach pracy zwyczajnie się zużywają. Tracą przy tym swoje właściwości tłumiące i należy je bezwzględnie wymienić, pamiętając jednak, aby czynność tą wykonał profesjonalny warsztat motocyklowy, który podczas wymiany będzie mógł równocześnie przeprowadzić szczegółową inspekcję pozostałych elementów zawieszenia, które ulegają zużyciu.

Prosimy zwrócić uwagę że sprężyny progresywne YSS są w naszym systemie przyporządkowane do pojazdów, oraz że ten element w motocyklu, zgodnie z prawem unijnym, wymaga homologacji by poruszać się po drogach publicznych. Jest to istotna informacja z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowcy i następstw prawnych w przypadku, kiedy doszłoby do wypadku na drodze publicznej.

Oferta obejmuje ponad 230 modeli sprężyn. Szczegółowe informacje techniczne zamieszczone są w zakładce „Dane techniczne”.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Aby zapoznać się z pełną ofertą sprężyn progresywnych YSS- kliknij tutaj.